זו אולי השאלה הכי נפוצה שאני מקבלת –

איך לעזאזל אפשר לזהות עולש?

רובנו מכירים ומכירות את העולש מהמסעדות הערביות, בהן הוא מככב בעונה כאחד הלהיטים במטבח המקומי ולגמרי בצדק: הוא מזין מאוד, טעמו מריר, עדין ומשובח ויש לו מקום של כבוד ברפואה המסורתית. אבל הוא כל כך מבלבל!! כל כך קל לטעות בו, כל כך גנרי ודומה למיליון עלים אחרים… והעולש, ששמו בערבית הוא עילת, הוא אכן אחד הצמחים הקשים לזיהוי אבל כמו שאומרים – צריך לדעת מה לחפש 🙂 

איך נזהה עולש בר?

את שושנות העלים הירוקות של העולש המצוי, הזן היחיד שגדל בישראל בר, נמצא בחודשי החורף כמעט בכל חלקי הארץ. הוא אוהב קרקעות כבדות וגדל במשטחים גדולים – הרבה צמחים יחד – בשולי ישובים, שדות וגינות, מה שהופך אותו לצמח שאפשר למצוא ממש בפתח הבית. העולש לא רק דומה מאוד לעלים אחרים אלא הוא עצמו צמח מאוד וריאנטי ומראה העלים עשוי להשתנות בין בתי גידול או שלבי צימוח שונים: לעיתים הוא יהיה חלק לגמרי ופעמים אחרות קצת שעיר, ישר, ארוך וצר או מפורץ,
ובכל זאת – יש כמה סימני זיהוי מובהקים שיעזרו לנו ללקט את הדבר האמיתי ולרוץ איתו למטבח.

אחד הסימנים הראשונים שיעזרו לנו לזהות את העולש יהיה צמח האם מהשנה שעברה. לעיתים קרובות נוכל למצוא צמחים יבשים מהעונה הקודמת שיעידו שיש עולש בסביבה. לעמוד הפריחה של העולש מבנה מיוחד ואופייני רק לו: הפרחים הגדולים יוצאים ממש מהגבעול עצמו. בצמח היבש יש מפרקים הניצבים בזווית זה לזה ובכל מפרק שרידים של הפרח הגדול שהיה שם. אם מצאנו צמח עולש יבש, זו אינדיקציה מצויינת לכך שלפחות חלק מהעלים הזקופים והנמוכים שתחתיו, הם עולש.   

עלים שונים ומשונים

עלי העולש לא גבוהים, 20-30 ס"מ לכל היותר. הם יוצאים ישירות מהקרקע או מהגבעול בשושנות עלים צפופות, ללא פטוטרת (וזה חשוב. פטוטרת היא ״גבעול״ שמחזיק את העלה על הגבעול המרכזי. בעולש אין כזו, העלים יוצאים ישירות מהאמצע). צבע העלים ירוק בהיר והם רכים, לא בשרניים, ומאורכים עם שינון קל בשוליים. נוכל למצוא עלים צעירים מוארכים וישרים, אחרים שיהיו מאורכים ומעוגלים בשליש העליון שלהם וכאלה שהם ממש מפורצים אבל כמעט תמיד יהיו העלים חלקים למגע. עלים שעירים או פרוותיים הם לא עולש. לפעמים כן יהיו שערות קטנטנות ורכות על העלה אבל הן בלתי מורגשות.

התבוננות בבסיס הצמח תוכל לתת לנו וודאות נוספת: הבסיס יהיה תמיד חלק למגע וללא קוצים או שערות. צבעו יכול להשתנות – לפעמים אדמדם או עם לבנבן כתמים אדומים-ורודים, ממש אדום-ורוד, ירקרק-לבן או שילוב של שלושתם, אבל הוא לא יהיה ירוק ממש או כהה, ותמיד חלק חלק, ללא קוצים או שערות.
לסיום, נסתכל על העורק המרכזי בצידו האחורי של העלה. לעולש יש על העורק שורה של שערות קטנטנות, רכות ומבולגנות בצבע לבן. לפעמים נמצא את השערות רק בעלים המרכזיים, רק בחלק העליון של עלה בוגר או שלא יהיו על העורק שערות בכלל, אבל אם מצאנו שורת קוצים או שכבת פרווה שעירה – זה לא עולש! 

רוצה לדעת עוד על מה שגדל עכשיו בטבע? שווה לעקוב בערוצים השונים ולקבל עוד ועוד מידע על צמחי בר אכילים:

בדף הפייסבוק של בת קיימא, בקבוצה שלנו בפייסבוק, בה אפשר גם להעלות פוסטים, לשאול שאלות ולהתייעץ, בערוץ היוטיוב ובאינסטגרם.

אז לסיכום
כדי לאשש באופן סופי את הזיהוי שלנו נסתכל על מכלול הסימנים:
* עלה ירוק בהיר, חלק, זקוף ללא פטוטרת
* בסיס בהיר וחלק, לפעמים אדמדם
* שורת שערות לבנות רכות ומבולגנות

* לפעמים נמצא גם את צמח האם היבש

 

אוקיי, זיהינו. מה עכשיו?

אז עברנו על כל סימני הזיהוי, ליטפנו את השערות הנעימות ומצאנו את הבסיס האדמדם. נפלא! אפשר להתחיל ללקט. בעולש אנחנו משתמשים רק בעלים, אותם נלקט כשהם עדיין צעירים ולפני שהצמח מתחיל לגבוה לקראת פריחה, מה שיהפוך את המרירות הקיימת בהם למרה יותר.

נחפש צמחים שעוד לא גבהו, נתפוס מקבץ עלים מהבסיס, ממרכז הצימוח של העלים המרכזיים ונקטוף בתנועת תלישה או בעזרת סכין. נשאיר מספר עלים לכל צמח ולא נעקור מהשורש. נקטוף בצורה מסודרת, את כל העלים לאותו כיוון, לסל, קערה, שקית או תיק בד. 

יאללה למטבח

אם זו ממש תחילת העונה והעלים רכים וצעירים, אפשר לאכול אותם בסלט עם קצת לימון. עמוק יותר לתוך החורף, נרצה לבשל אותם וליהנות מהתבשיל הכי פשוט והכי טעים שיש.

כדי להכין את העולש נשטוף את העלים ונחתוך אותם לחתיכות גסות באורך של כ-2-3 ס"מ. נכניס למים רותחים לכשתי דקות ואז נסנן, נצנן ונסחט. במחבת נטגן היטב בצל או שניים חתוכים גס בכמות נאה של שמן זית, עד הזהבה. נוסיף את העולש הסחוט, נערבב עוד כמה דקות, נוסיף מלח ומעט מיץ לימון וזהו! השילוב של מתיקות הבצל, מרירות העולש וחמיצות הלימון יוצרת חגיגה של טעמים בפה.       

מעולה עם אורז וטחינה וטעים טעים בפני עצמו.  

אהבת?

אפשר לקרוא על צמחים נוספים בבלוג, ולהצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו לעוד המון תוכן, השראה ופעילויות.

 

רוצה לדעת עוד על מה שגדל עכשיו בטבע? 

הנה ההזדמנות להצטרף אלי ולגלות: 

 

 

הצטרפו עכשיו לקורסי הליקוט שלנו

 

לזהות בעצמך את הצמחים שאפשר לאכול

לבשל ארוחות בריאות בשטח
ולהפוך כל טיול לחוויה טעימה

קורס ליקוט בלוקיישנים הכי יפים בארץ!
הקורס יאפשר לך לזהות בקלות וללא חשש צמחי בר למאכל ומרפא
ולהשתמש בהם במתכונים בריאים וטעימים.

זוהי הזמנה לקחת רגע של שקט, להתבונן, להריח ולטעום, ולחזור הביתה עם סל מלא בכל טוב.

עכשיו זו העונה המושלמת להצטרף לקורס ליקוט ולחגוג את השפע שהטבע מביא.

רוצה לקבל תכנים חדשים על צמחי בר ישירות למייל?

פעמיים בחודש נשלח לך סיפורים, מתכונים וסרטונים מלאי השראה וידע, יחד עם עדכונים על הסדנאות והפעילויות של ״בת קיימא״

רוצה לקבל תכנים חדשים על צמחי בר ישירות למייל?

תודה שנרשמת, נתראה במייל